Hoppa till sidans innehåll

KM hoppning och Pay & Jump

24 SEP 2021 11:17
  • Uppdaterad: 24 SEP 2021 11:17

KM i hoppning och Pay & Jump 2021

Söndag den 3/10

Nu är det dags för KM i hoppning och Pay & Jump!

Välkomna att delta i KM är lektionsryttare och medlemmar på Falu Ridklubb. Övriga som vill delta rider Pay & Jump och inte i Klubbmästerskapen.

  • Anmäl er på This is a mailto link med rubriken ”Anmälan KM i hoppning” för medlemmar och ”Anmälan Pay & Jump” för ickemedlemmar med egna hästar. De som anmäler sig med ridskolehästar får önska häst och höjd. Vi i personalen kommer att ta beslutet om vad som är mest passande för ekipaget.
  • Klasserna som finns att rida är 30cm, 50cm, 60cm och 70cm
  • Det är KM i dessa klasser: 50cm, 60cm och 70cm, men det är Pay & Jump klasser upp till 120cm.
  • För de som inte tävlar i KM men vill bli bedömda i stilbedömning, skriver ni det i anmälan.
  • Vi börjar med att bygga bana kl 8.00 den 3/10 och första start är kl 10.00.
  • Pris per start är 230kr för ridskolehästar och 160kr för egen häst.
  • Betalning sker i förskott via Swish: 123 464 28 07. Kvittot eller bevis på swishet ska visas till sekretariatet innan uppsittning. Ni får ej rida innan bevis. Vi tar inte emot kontanter!
  • Maxantal deltagande för ridskola är ca 40 starter. Max två starter per häst.
  • Regler enligt tävlingsreglementet kommer att tillämpas.
  • Kommer du med egen häst skall vaccinationsintyg kunna uppvisas på anmodan.
  • Vi har en stor ridbana som hoppningen ska ske på och en framridningsbana som sker vid sidan om. Tävlingen/framridningen kommer att vara utomhus.
  • Vid felfri ritt kan rosetter köpas hos sekretariatet. En rosett kostar 60kr
  • KM kommer ha första- till femteplacering. Alla KM klasser tävlar mot varandra.
  • Om två eller flera ekipage erhåller samma felpoäng skiljs ekipagen åt genom inverkanspoängen. Är även inverkanspoängen lika förklaras ekipagen likaplacerade.
  • Svenska Ridsportförbundets inverkansbedömningsprotokoll används: protokoll_inverkansridning_2014.pdf (ridsport.se)
  • För mer info om regler hittar ni det på Tävlingsreglementet III.
  • Vi behöver funktionärer under dagen och ni kan anmäla er via This is a mailto link. Tips: föräldrar får gärna vara funktionärer när sina barn hoppar!
  • Bortbygge av banan sker efter sista ekipaget. Alla funktionärer, personal och övriga får gärna hjälpa till att bygga bort banan. Detta är ett ansvar medlemmar på Falu Ridklubb får ta som deltar. Blir tråkigt om alla försvinner och bara personal får plocka bort! 😊

 

”Genomförande av inverkanshoppningsklasser ska främja en bra och enhetlig hoppinverkan hos ryttaren, stimulera förmedlingen av grundprinciperna för balans, följsamhet och genom riktig inverkan utveckla en god och effektiv tävlingsridning. I inverkanshoppningsklasser visar det om ryttaren är på rätt väg i sin utbildning. Tyngdpunkten i bedömningen ligger på ryttarens sits, balans och inverkan samt effekten av inverkan.” – Enligt Tävlingsreglementet

Skribent: Tabitha Aeria-Nordgren
E-post: Adressen Gömd

Länk till Svenska Ridsportförbundet

 


 

 


 

 

Postadress:
Falu RK - Ridsport
Källviksvägen 43
79153 Falun

Kontakt:
Tel: 0761007014
E-post: This is a mailto link

Se all info